23948sdkhjf

Det tager al for lang tid for danske virksomheder at blive store

Kun digitale virksomheder kan vokse i en fart. Andre danske virksomheder har været mere end 20 år om at blive store. Til gengæld skaber de høj værdi, viser ny analyse.
Det tager lang tid at blive en stor virksomhed med over 1.000 ansatte. Med mindre det drejer sig om virksomheder, der arbejder med immaterielle digitale produkter.

Det kan man læse ud af en ny analyse, som Vækstfonden har lavet af de virksomheder i Danmark, der har over 1.000 ansatte.

I alt var der i 2015 192 af den type virksomheder – en fremgang på 24 i forhold til 2012.

Det er forholdsvis få danske virksomheder, der vokser og bliver store . Og det er skidt for landet, for større virksomheder er som regel eksporttunge og skaber stor værdi. De har desuden mange underleverandører.

Derfor har VLAK-regeringen som mål, at vi skal havde flere af den slags virksomheder i de kommende år.

Ifølge analysen har udviklingen de seneste år været, at de virksomheder, som vokser sig store, falder i to grupper:

I den ene gruppe vokser virksomhederne meget hurtigt og oftest globalt. Det er typisk digitale virksomheder, der kun får succes, når de hurtigt opnår en stor markedsandel.

I den anden gruppe udvikler virksomhederne sig over længere tid frem mod et egentligt gennembrud, hvorefter væksten for alvor tager fart.

Det bedste danske eksempel på en rendyrket digital succes er Unity Technologies, der på 12 år har ramt en omsætning på 700 mio. kr. og mere end 1.000 ansatte på globalt plan.
Unity har udviklet en digital platform til at designe og kreere computerspil.

Et andet eksempel er Trust Pilot, med 524 ansatte. Trustpilot leverer et system til kundeanmeldelser af firmaer og deres ydelser.

I gruppen af virksomheder, der udvikler sig over tid og får et gennembrud, er Linak i Guderup på Als et godt eksempel. Linak var over 20 år om at nå over 1.000 ansatte efter at firmaet havde produceret sin første aktuator (Bruges f. eks. i hæve-sænkeborde og hospitalssenge). I dag skaber denne virksomhed meget høj værdi.

Et andet eksempel i kategorien af virksomheder med det lange seje træk er smykke-virksomheden Pandora. Pandora blev etableret i 1982, og havde fabrikker i Thailand i over 10 år, før det for alvor tog fart. Dermed er Pandora en virksomhed, der brugte mere end 20 år på at blive succesfuld.

Behov for risikovillig kapital

Fælles for begge grupper er, at behovet for risikovillig kapital er stort.

Forskellen ligger i tidshorisonten. Hvor de digitale virksomheder opererer med et markedsvindue på 5-6 år, er virksomheder inden for eksempelvis industri, biotek eller detailhandel 10-15 år eller længere om at vokse sig store.

"Skal vi skabe flere store virksomheder, er vi nødt til at se på, om de eksisterende kapitalstrukturer i Danmark understøtter virksomhedernes efterspørgsel på både risikovillig og tålmodig kapital. Det vil eksempelvis være relevant at se på den eksisterende venturemodel, men også på muligheden for flere danske børsnoteringer og nye langsigtede samarbejder på investorsiden. Det tager vi nu fat på,” siger Christian Motzfeldt, direktør i Vækstfonden i kommentar til analysen..
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079